Oskar – en ny gründer i Steinkjer

Oskar Lie Malmo (26) var drittlei av klær i hvitt, blått og svart. Han syntes heller ikke at ei skjorte skulle “koste skjorta”, så han tok et nybegynnerkurs i tegning. Og startet sin egen bedrift; en butikk.


Oscar Woodington, heter firmaet Oskar Lie Malmo etablerte for åtte måneder siden. Han hevder han startet som en tullete hane i et hønsebur.
– Jeg kunne ingenting! Men jeg visste at menn snart bruker mer penger på klær enn damer.
Nå selger 26-åringen fra Steinkjer fargerike skjorter og tilbehør til kunder i 75 land! Fra farens garasje, der han har kontor, lager og pakkerom. Så langt har han solgt 700 skjorter.

Han kan det med salg, Oskar, for han og en kamerat drev et salgsselskap i Trondheim for noen år siden. Han kan også det meste “på nett”, så logo og hjemmeside har han snekret sammen selv.
– Før jeg begynte for meg selv jobbet jeg to år i kleskjeden Carlings. Der fikk jeg innblikk i bransjen. Jeg hadde også en kjæreste som jobbet i Moods of Norway. Hun er veldig flink til å tegne, så det ble til at jeg, som var elendig til å tegne, satt og prøvde meg litt fram i lag med henne. Det førte til at jeg tok et nybegynnerkurs i tegning i lag med 60 år gamle damer, sier Oskar, som da så smått begynte å tenke på muligheten til å etablere sitt eget firma. Skulle han bli gründer kanskje?

September 2016 flyttet han til Singapore. Med egne øyne ville han se hva som fantes av bomullsstoffer han kunne få sydd skjorter av. Fine skjorter han selv hadde tegnet, som ikke skulle “koste skjorta”.
– Årsaken til at jeg startet var rett og slett at jeg var møkklei dyre og kjedelige klær. Det er ikke rart kjedene tjener penger, for klærne er overpriset, sier han, som hverken bruker penger på markedsføring, husleie, ansatte m.m. Og på grunn av det kan Oskar, naturlig nok, selge ordentlige skjorter, som han kaller det, til kr 699. Han hevder dobbel pris er vanlig – på tilsvarende skjorter.

Selv betaler han bare for råmaterialet og produksjonen. Også bruker han Instagram – og bloggere på Instagram, til å markedsføre varene sine.
Kort fortalt leverer han designet sitt til en dame, som heter Ruth. Hun er hans researcher i Kina. Hun må selvsagt også lønnes.

– Ruth går rundt til fabrikkene og sier at bomullen jeg bruker heter crispy. Det finnes sikkert 150 ulike bomullstyper. Hun leter etter stoffet – og tar det videre til produksjonsavdelingen. Der sitter det fire mennesker og syr for meg nå, sier Oskar, som så langt har fått sydd- og solgt 700 skjorter i fargerike mønstre.
I starten gikk han på noen smeller, som kostet han dyrt.
– Jeg ble lovet at kvaliteten på bomullen var bra, men det viste jeg å være bare rammel. Jeg tapte 30.000 kroner på det, sier gründeren i Steinkjer, som i tillegg til skjorter produserer lommetørkler, armbånd med steiner fra Peru og Brasil, lapel pins, som er pynt på jakkeslaget, og ikke minst sko.
– Sko har blitt hjertebarnet mitt. Skinnet kjøper jeg nord-vest i Italia, også er det en familiebedrift i Spania som syr skoene mine. – Hva med å produsere noen av varene dine i Norge – her i Steinkjer?
– Ja, på sikt vil jeg det. Det er faktisk målet mitt. Hovedbudskapet mitt var å vise en mer fargerik og kreativ side av skandinavisk design, Også hadde det vært veldig bra om jeg kunne samarbeidet med noen, slik at noen av produktene kunne produseres her, sier den unge gründeren, som kommer med to ny skjorter på markedet i løpet av mars.