En mer oversiktlig butikk

Det har den siste tiden rådet lett kaos i Coop OBS-butikken på Amfi, men når alt står ferdig vil Coop Steinkjer kunne presentere fylkets største butikk innen dagligvare. Og kanskje den mest oversiktlige.

Det har nok til tider rådet lett kaos i Coop OBS på Amfi den siste tiden, men når Coop Steinkjer velger å bruke rundt sju millioner kroner på å gjøre OBS til en mer moderne og oversiktlig butikk, vil nok kundene sette pris på dette.
– Dette er et nytt konsept i OBS-kjeden. Vi har i lengre tid fått tilbakemeldinger, og samtidig følt det selv, at vi har hatt for mange høye reoler i butikken. Dette har blant annet ført til at våre kunder rett og slett har hatt vanskeligheter med å finne fram til de varene de leter etter, forteller administrerende direktør ved Coop Steinkjer SA, Bjørn Vik-Mo.
Større utvalg
Som en konsekvens av dette har mange kunder unnlatt å besøke de mange forskjellige avdelingene langs de tre handlegatene i butikken. Dette betyr at man nå legger mer vekt på oversiktlighet, og at man fra handlegatene kan ha full oversikt over større vareområder.
– Vi har også modernisert store deler av vareutvalget. I avdelinga for blant annet fisk er det større utvalg og i brødavdelinga steker vi selv brødet slik at kundene kan få det helt ferskt. Vi vet også at interessen for øl som er brygget på mikrobryggerier har slått til for fullt i Norge, og derfor har vi fått et rikelig utvalg å velge mellom, sier OBS-sjef Geir Ove Reitan.
OBS-butikken har også flere varer i gruppa gluten- og laktosefri mat, og et atskillig større utvalg i varegruppa hygiene og kosmetikk. Det er også en ny barneavdeling og frukt- og grønnsakavdeling.
– Vi har også gitt mer plass til økologisk dyrket mat, forteller Simon Hatling.
Bedre belysning
Coop Steinkjer har brukt cirka sju millioner kroner på denne oppgraderinga av OBS på Amfi, og den største enkeltkostnaden er den nye butikkbelysninga.
– Nå har vi gått over til LED-belysning, som gir både bedre lys, er rimeligere i bruk og som samtidig er mer miljøvennlig. Og det er gjerne én ting jeg vil nevne: Nå kan våre kunder male kaffen selv hvis de vil. Mange av våre kunder er jo i den alderen at de husker kaffekverna som sto i butikkene. Nå kan de også gjøre dette selv og kjenne at den gode kaffelukta sprer seg, sier Bjørn Vik-Mo.
Som et ledd i nyåpninga av Coop OBS på Amfi arrangeres det en litt spesiell konkurranse:
– Vi er nemlig på utkikk etter Trøndelags råeste shopper, og man kan blant annet melde seg på Facebook eller her nede. Vi vil etterpå trekke ut to navn, og de får hver sin handleliste. Og den som klarer å handle hele listen på kortest mulig tid, vil vinne et gavekort fra oss. De to får lov til å ta med seg både heiagjenger og familie, men dette vil skje før regulær åpningstid tirsdag 14. mars. Dette gjøres på grunn av at det kan oppstå tøffe situasjoner under råhandlinga. Så jeg anbefaler at heiagjengene bruker hjelm, ler Vik-Mo.
– Positivt med fusjon
De fleste har vel også fått med seg at Coop Steinkjer har sagt ja til å fusjoneres inn i giganten Coop Midt-Norge.
– Dette er positivt for Steinkjer, for dette fører også til økt antall ansatte her. Det betyr samtidig at vi vil få bedre innkjøpsbetingelser, og at kjøpeutbyttet øker fra én til to prosent. Fusjonen betyr også at vi Coop Midt-Norge vil bli en bedrift på 2.000 ansatte og 179.000 medlemmer. Dette betyr også at vi kan satse enda mer på lokale butikker, forteller Vik-Mo.
Offisiell åpning av Coop OBS blir torsdag 9. mars kl. 9. Onsdag 8. mars vil OBS holde stengt.